Voorbereiding *
|
Context
|
Belevingswereld:
De llen gaan een soort beeldcollage maken met daarop 3 verschillende
soorten bloemen. Het past in de belevingswereld van de llen, want het is
lente en de llen zien overal om hun heen verschillende soorten bloemen.
|
Basisplan
|
Opdracht en randvoorwaarden:
De llen gaan een soort beeldcollage maken met daarop 3 verschillende
soorten bloemen: een tulp, een narcis en blauwe druifjes. De llen krijgen 3
blaadjes van 10 bij 10, op elk blaadje komt 1 soort bloem. De bloemen zetten
de llen met 3 verschillende materialen op papier: 1 bloem wordt met
plakkaatverf gemaakt, 1 bloem met wasco en 1 bloem met kleurpotloden. Welke
bloem wel materiaal krijgt, mogen de llen zelf bepalen. De 3 witte blaadjes
worden vervolgens geplakt op 3 gekleurde blaadjes van 12 bij 12. Deze 3
blaadjes worden onder elkaar geplakt op een stuk gekleurd karton van 14 bij
38. De volgorde mogen de llen zelf bepalen.
|
Doelen
|
Beeldend doel:
Aan het eind van de les kunnen de kinderen door middel van kleurgebruik
de lente sfeer verbeelden. Ze kunnen een narcis, tulp
en blauwe druifjes tekenen/schilderen.
Technisch doel:
Aan het eind van de les kunnen de kinderen door middel van 3
verschillende soorten materialen een narcis, tulp en blauwe druifjes maken.
Deze worden op 3 gekleurde blaadjes geplakt en vervolgens op een stuk
gekleurd karton geplakt.
|
Receptie
/Oriƫntatie *
|
Introduceren
|
Beeldcultuur
Doordat het lente is, zien de llen veel verschillende soorten bloemen om
zich heen. Maar omdat dit een specifieke opdracht is, krijgen de llen eerst 3
foto’s te zien van een narcis, tulp en blauwe druifjes. Dan hebben ze een
goed voorbeeld in hun hoofd en ze er een eigen interpretatie aan geven.
|
|
Informeren
|
Beeldbeschouwen
|
*
|
Instrueren
|
Beeldend Probleem
De llen kunnen het lastig vinden om de bloemen na te tekenen. Ze hebben
een ‘perfect’ beeld in hun hoofd en als het niet lukt deze na te tekenen kan
dit erg frustrerend zijn.
|
Productie
/Uitvoering
|
Observeren
|
Beeldend Vermogen
|
|
Begeleiden
|
Werkprocessen
|
|
Afronden
|
Tijdsmanagement
|
Reflectie
/Nabeschouwing *
|
Nabespreken
|
Reflecteren
Aan het eind van de les bekijken we het eindresultaat. De kinderen mogen
dan langs elkaars tafeltje lopen en elkaar complimenten geven. De bloemen
worden in de klas opgehangen zodat de kinderen kunnen zien dat hun werk
gewaardeerd wordt. Ouders kunnen de klas ook inlopen om even te kijken.
We vatten het verloop van de les samen en vragen dingen als: hoe vonden
jullie het, was ging er goed, wat was er moeilijk?
We geven de leerlingen een compliment voor het harde werken en ze mogen
de spullen opruimen.
|
*
|
Beoordelen
|
Beoordelingscriteria (matrix)
Het moet duidelijk zijn welke tekening welke bloem is. Ook moet duidelijk
naar voren komen welke materialen er zijn gebruikt.
We kijken naar het eigen kunnen van het kind. Niet iedereen presteert
gelijk en het is daarom belangrijk de persoonlijke ontwikkeling en groei van
het kind in het oog te houden.
De opdracht wordt dus beoordeeld aan de hand van de randvoorwaarden en
hun eigen inzet.
|
|
Presenteren
|
Presentatievorm
|
Evaluatie
|
Evalueren
|
Opdracht en randvoorwaarden
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten