maandag 1 juli 2013

Zelfontworpen les



Voorbereiding *
Context
Belevingswereld:
De llen gaan een soort beeldcollage maken met daarop 3 verschillende soorten bloemen. Het past in de belevingswereld van de llen, want het is lente en de llen zien overal om hun heen verschillende soorten bloemen.
 
Basisplan
Opdracht en randvoorwaarden:
De llen gaan een soort beeldcollage maken met daarop 3 verschillende soorten bloemen: een tulp, een narcis en blauwe druifjes. De llen krijgen 3 blaadjes van 10 bij 10, op elk blaadje komt 1 soort bloem. De bloemen zetten de llen met 3 verschillende materialen op papier: 1 bloem wordt met plakkaatverf gemaakt, 1 bloem met wasco en 1 bloem met kleurpotloden. Welke bloem wel materiaal krijgt, mogen de llen zelf bepalen. De 3 witte blaadjes worden vervolgens geplakt op 3 gekleurde blaadjes van 12 bij 12. Deze 3 blaadjes worden onder elkaar geplakt op een stuk gekleurd karton van 14 bij 38. De volgorde mogen de llen zelf bepalen.
Doelen
Beeldend doel:
Aan het eind van de les kunnen de kinderen door middel van kleurgebruik de lente sfeer verbeelden. Ze kunnen een narcis, tulp en blauwe druifjes tekenen/schilderen.
 
Technisch doel:
Aan het eind van de les kunnen de kinderen door middel van 3 verschillende soorten materialen een narcis, tulp en blauwe druifjes maken. Deze worden op 3 gekleurde blaadjes geplakt en vervolgens op een stuk gekleurd karton geplakt.
 
Receptie
/Oriƫntatie *
Introduceren
Beeldcultuur
Doordat het lente is, zien de llen veel verschillende soorten bloemen om zich heen. Maar omdat dit een specifieke opdracht is, krijgen de llen eerst 3 foto’s te zien van een narcis, tulp en blauwe druifjes. Dan hebben ze een goed voorbeeld in hun hoofd en ze er een eigen interpretatie aan geven.
 
 
 
Informeren
Beeldbeschouwen
 
*
Instrueren
Beeldend Probleem
De llen kunnen het lastig vinden om de bloemen na te tekenen. Ze hebben een ‘perfect’ beeld in hun hoofd en als het niet lukt deze na te tekenen kan dit erg frustrerend zijn.
Productie
/Uitvoering
Observeren
Beeldend Vermogen
 
Begeleiden
Werkprocessen
 
Afronden
Tijdsmanagement
Reflectie
/Nabeschouwing *
Nabespreken
Reflecteren
Aan het eind van de les bekijken we het eindresultaat. De kinderen mogen dan langs elkaars tafeltje lopen en elkaar complimenten geven. De bloemen worden in de klas opgehangen zodat de kinderen kunnen zien dat hun werk gewaardeerd wordt. Ouders kunnen de klas ook inlopen om even te kijken.
We vatten het verloop van de les samen en vragen dingen als: hoe vonden jullie het, was ging er goed, wat was er moeilijk?
We geven de leerlingen een compliment voor het harde werken en ze mogen de spullen opruimen.
 
 
 
 
 
*
Beoordelen
Beoordelingscriteria (matrix)
Het moet duidelijk zijn welke tekening welke bloem is. Ook moet duidelijk naar voren komen welke materialen er zijn gebruikt.
 
We kijken naar het eigen kunnen van het kind. Niet iedereen presteert gelijk en het is daarom belangrijk de persoonlijke ontwikkeling en groei van het kind in het oog te houden.
De opdracht wordt dus beoordeeld aan de hand van de randvoorwaarden en hun eigen inzet.
 
 
 
 
 
 
Presenteren
Presentatievorm
Evaluatie
Evalueren
Opdracht en randvoorwaarden

 

 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten